Welkom in de spreekkamer van de toekomst.
Hoe krijg je een prettig en gelijkwaardig consult tussen arts en patiënt? Het is de vraag die huisarts Bart van Pinxteren al langere tijd bezighield. Designer/meubelmaker Abel Nap ontwierp voor hem de spreekkamer van de toekomst. Een spreekkamer waarin arts en patiënt samen op zoek gaan naar de juiste zorg. Toekomstbestendige, patiëntgerichte innovatie.
Het bureau tussen arts en patiënt was huisarts Bart van Pinxteren al langer een doorn in het oog. “Zo’n bureau mét daarop een grote computer schept afstand, vormt een barrière, en houdt de patiënt weg bij wat wordt vastgelegd. Ook wekt het de indruk dat ik als ouderwetse kruidenier achter een toonbank sta, met laatjes waaruit ik tevoorschijn tover wat de patiënt zoekt. Terwijl het in mijn ogen goed is om sámen op zoek te gaan naar de juiste zorg. Om die reden wilde ik niet langer tegenover elkaar zitten, maar náást elkaar. We gaan sámen ergens naartoe.”
Samen op zoek
Hij wilde het anders. En het kon anders. Designer/meubelmaker Abel Nap ging aan de slag met ideeën, en verraste Bart met een ontwerp van een gecombineerde tweezits met tafeltje. De schets en het prototype bleken een stap in de goede richting. Toch is er nog flink aan het ontwerp gesleuteld. Abel: “We zijn niet over één nacht ijs gegaan. Het meubilair moest aan veel eisen voldoen, van beweegbaarheid tot stevigheid, van verstelbare rugleuning tot prettige zit.”
Ook is er voor de flexibiliteit toch gekozen voor drie losse stoelen, waarvan één met draaibaar werkblad voor de laptop en een beamer om in de toekomst gegevens op een scherm aan de muur te kunnen tonen. En is er een apart tafeltje voor een bloeddrukmeter.
20/20 Vision
Het meubilair heeft, door de hoeken van twintig graden, de naam 20/20 Vision meegekregen. In zijn ontwerp heeft Abel gekozen voor een combinatie van hout en metaal en bewust voor hergebruikte materialen met een lange levensduur.
Positieve reacties
Er zijn vooral positieve reacties op de nieuwe inrichting van de spreekkamer, vertelt Bart. “Het overgrote deel van mijn patiënten is enthousiast. Soms is het nog onwennig, maar de meerderheid ervaart het als uitnodigend, informeel, huiselijk en gericht op luisteren in plaats van direct actie ondernemen. Ook zelf ben ik positief. De verslaglegging tijdens het consult kan nog iets praktischer, en het scherm voor de beamer ontbreekt nog, maar qua opstelling, sfeer en openheid zijn we wat mij betreft op de goede weg. En de professionele afstand? Die zit in je houding, in jou als persoon, niet in een fysieke barrière.” Er volgt nog een formeel onderzoek naar de beleving van de patiënten.
Kijk voor meer informatie op www.designabel.nl.